Κάποιοι τα καταφέρνουν καλύτερα..
Μια κλασική ερώτηση αλλά κι ένα τόσο κοινό παράπονο όλων μας.. Πως γίνεται κάποιοι να καταφέρνουν να πάρουν αυτό που θέλουν τόσο αβίαστα και χωρίς ιδιαίτερο κόπο. Να βλέπεις τα θέλω τους να ικανοποιούνται μονίμως..
Έχω αναφέρει πολλές φορές πως η επικοινωνία είναι μια δεξιότητα πάνω στην οποία μπορούμε να εκπαιδευτούμε μικροί και μεγάλοι, μιας και δεν απαιτεί κανένα ιδιαίτερο χάρισμα. Ίσως τα άτομα που τους αρέσει περισσότερο η επικοινωνία να έχουν μια πιο αυθόρμητη κλήση προς αυτό, αλλά όλοι, μα όλοι μας μπορούμε να διεκδικήσουμε και να πετύχουμε το στόχο μας, αν υιοθετήσουμε και μερικές άλλες τεχνικές που αφορούν το.. συνομιλητή μας.
Η επικοινωνία αφορά δύο ή περισσότερα άτομα, επομένως όταν επικοινωνούμε είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ασχολούμαστε όχι μόνο με το τι μας αρέσει εμάς να ακούμε αλλά τι θα ήθελε κι ο άλλος. Να νιώσουμε με άλλα λόγια και τα δικά του θέλω, να κατανοήσουμε τα συναισθήματα του, αλλά και το τρόπο που επιθυμεί να ακούσει κάτι. Πολλοί με ρωτάνε αν χρειάζεται να υποδύονται και να "παίζουν ρόλους", ώστε να είναι πειστικοί προκειμένου να καταφέρουν να πάρουν αυτό που θέλουν από τον άλλο. Όχι, δε θα έπρεπε να υποδυόμαστε. Σύμφωνα μάλιστα με πολλές έρευνες, έχουμε όλοι ένα έμφυτο ένστικτο να αντιλαμβανόμαστε αν ο άλλος μας κοροϊδεύει ή όχι. Επομένως ο στόχος δεν είναι να πούμε κάτι που δεν πιστεύουμε σε κάποιον άλλον προκειμένου να πάρουμε αυτό που θέλουμε, αλλά να το πούμε με τέτοιο τρόπο που θα τον αγγίξει, θα το κατανοήσει και κυρίως θα αισθανθεί ότι τον σεβόμαστε.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι μέσω των οποίων ένα κοινό, ένας συνομιλητής, θα ακούσει αυτό που θέλεις. Αρχικά, θα έλεγα πως καλό είναι να αποκαλείς το συνομιλητή σου με το όνομα του. Είναι σημαντικό, κι εξάλλου έχει αποδειχθεί πως αρέσει στον κόσμο να ακούει το όνομα του! Περίεργο ε; Σκέψου να σε προσφωνεί με το όνομα σου κάποιος/κάποια που σε ενδιαφέρει. Δεν είναι ωραίο ότι γνωρίζει και χρησιμοποιεί το όνομα σου; Είτε πρόκειται για κάποιον στη δουλειά, ο προϊστάμενος σου, συνάδελφος ή κάποιος που γνώρισες κάπου; Πάντως στον εγκέφαλο αρέσει και το αναλύει πάντα θετικά!
Μια άλλη επικοινωνιακή δεξιότητα είναι το να ακούς τον άλλον όταν σου μιλάει. Άκου περισσότερο, μίλα λιγότερο θα έλεγα με τη σειρά μου, και προσπάθησε όταν μιλάς να αναφέρεις και μερικά από αυτά που έχεις ακούσει, ώστε να δείξεις ότι πραγματικά παρακολουθούσες. Πόσο άσχημα αισθανόμαστε όταν μιλάμε και νιώθουμε ότι ο άλλος δεν μας ακούει; Αν είστε γονείς, ανακαλέστε (κι όχι φανταστείτε, γιατί σίγουρα έχει συμβεί) το παρακάτω:
Μιλάς, λες κάτι σημαντικό στο παιδί σου, και μόλις τελειώσεις σου λέει "Να πάω να δω τηλεόραση τώρα;". Ε, και στη ζωή των ενηλίκων κάπως έτσι φαντάζει και ακούγεται όταν ο συνομιλητής δε δείχνει ενδιαφέρον σε αυτά που λες.
Τώρα όσον αφορά τις φιλοφρονήσεις, αυτές πάντα θα είναι στη λίστα... Σε όλους αρέσουν, μικρούς και μεγάλους, είναι στη φύση μας. Πάντα, ένα κοπλιμέντο θα δώσει άλλο τόνο και νόημα σε αυτά που θέλουμε.
Τα συναισθήματα, η γνωστή ενσυναίσθηση, η κατανόηση σε όσα αισθάνεται ο άλλος, σίγουρα ενισχύουν την επικοινωνιακή σου ικανότητα και σου δίνει extra πόντους. Ο εγκέφαλος, κι εδώ αντιλαμβάνεται ότι ο άλλος κατανοεί, συναισθάνεται και νιώθει, επομένως μαλακώνει τις άμυνες και τις αντιστάσεις.
Το παρακάτω video δίνει πρόσβαση σε μερικές ακόμα πτυχές ενός καλού τρόπου επικοινωνίας. Πάντως όσες φορές και να εκπαιδεύω άτομα, μικρά παιδιά αλλά και επαγγελματίες στο να επικοινωνούν μεταξύ τους, μεταξύ μας τώρα, ένα θα πω:
Η επικοινωνία είναι το Α και το Ω σε όλα, στα πάντα! Στη χαρά αλλά και στα προβλήματα, στην ανατροφή των παιδιών και στη φροντίδα του ηλικιωμένου, στην αρμονική συγκατοίκηση με άλλους, ακόμα και στη φροντίδα ενός κατοικίδιου.
Να γνωρίζετε πως από την έλλειψη επικοινωνίας ξεκινούν όλα τα προβλήματα. Με την καλή επικοινωνία λύνονται άλλα τόσα προβλήματα, τόσο με λεκτικό όσο και μη λεκτικό τρόπο!
Απολαύστε τη μαγεία της επικοινωνίας, της ανθρώπινης επαφής. Εκπαιδεύστε τον εαυτό σας να μιλάει, να διεκδικεί και να ικανοποιεί τα θέλω και τους στόχους του. Και.. αφήστε την επικοινωνία με τα κινητά, γιατί πολύ απλά δεν πρόκειται για επικοινωνία...